Automatyczna skrzynia biegów – co warto wiedzieć?

Gałka do zmiany biegów

Zarówno klasyczne manualne skrzynie biegów, jak i automatyczne ulegają awariom. Przyczyny i objawy w przypadku każdego typu są podobne. Jak rozpoznać ewentualne usterki, gdy korzystamy z „automatu”? Wszelkie uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów wynikają z wycieku oleju lub przyczyn mechanicznych, czyli zużycia konkretnych elementów.

Kiedy wykonać regenerację skrzyni biegów?

Wnętrze autaW przeciwieństwie do klasycznych układów, wykrycie problemów w automatycznych systemach jest nieco bardziej skomplikowane, gdyż wymaga użycia specjalnego sprzętu diagnostycznego. Mimo to już niemal każdy mechanik w Polsce posiada środki i umiejętności, dzięki którym możliwa będzie w ich warsztatach regeneracja skrzyni biegów Świętokrzyskie, Łódzkie czy Małopolskie to tylko przykłady województw, gdzie znajdziemy rzetelnych fachowców, zarówno w największych miastach naszego kraju, jak i w mniejszych miejscowościach. Wszelkie awarie w „automacie” mogą być nieco bardziej kłopotliwe w naprawie, gdyż ten typ skrzyni biegów połączony jest z komputerem. Jakie objawy mogą sugerować, że wymaga ona interwencji mechanika? Przede wszystkim uciążliwe niepokojące szarpanie podczas zmiany biegów, wstrząsy w trakcie jazdy i towarzyszące temu hałasy. Uszkodzona automatyczna skrzynia biegów pracuje zbyt głośno, słychać charakterystyczne szumy i zgrzyty. Ruch samochodu nie jest tak płynny, jak przed usterką.

Gałka do zmiany biegówUszkodzona automatyczna skrzynia nie wybiera odpowiednich biegów. W czasie jazdy należy obserwować tablicę rozdzielczą z lampkami kontrolnymi. Jeśli „automat” ma awarię, może zapalić się kontrolka informująca o problemach z silnikiem. Podczas jazdy możemy odczuwać zapach spalenizny. Oznacza to, że wyciekł olej. Jego poziom jest wówczas zbyt niski, a tarcie się zwiększa. Wymienionych wyżej problemów można uniknąć, pamiętając o kilku zasadach właściwej konserwacji pojazdu, silnika i, tym samym, układu skrzyni biegów. Przede wszystkim obowiązkowa jest regularna wymiana oleju. Jest on odpowiedzialny za smarowanie całej przekładni i odprowadzanie ciepła z nagrzewających się podczas pracy elementów. Ważne, aby dostosować odpowiedni olej do danej przekładni. To zadanie dobrze jest powierzyć rzetelnemu serwisowi, który dobierze właściwy płyn. Równie ważny jest odpowiedni styl jazdy. Jeśli poruszamy się po parkingu i często zmieniamy bieg z pierwszego na wsteczny, musimy pamiętać, by robić to tylko wtedy, gdy samochód stoi w miejscu, z wciśniętym hamulcem.

Zmiana biegów, gdy pojazd się toczy, choćby powoli, jest szkodliwa dla układu. Warto o tym pamiętać i monitorować swoje auto podczas pracy. Wszelkie wspomniane wyżej usterki nie mogą być bagatelizowane i wymagają natychmiastowej reakcji z naszej strony.